Temele parcurse de noi sunt, de cele mai multe ori, cerute de Dia. La fel s-a intamplat si in urma cu un an cand am intrat pentru prima oara pe taramul geografiei cu... tari si stegulete. Isi dorea sa se joace cu steguletele si i-am facut aceasta placere confectionandu-le din scobitori si imagini pe care le-am laminat.
In penultima imagine de mai sus jucam un joc in care amestecam steagurile si apoi le gaseam locul potrivit.
La vremea aceea, dupa ce ne-am jucat cu steguletele, nu a parut interesata sa vorbim si despre alte aspecte legate de geografie. Prin urmare, ne-am concentrat asupra altor teme. Dupa cateva luni, vara trecuta, era si ea fermecata de Elsa si, stiind unde se afla Norvegia, a inceput sa puna intrebari mai detaliate despre clima de acolo, despre distanta dintre diferite puncte pe glob... Asa ca am trecut la actiune. Am confectionat si noi cele doua globuri pamantesti in stil Montessori implicand-o si pe Dia.
Pentru a obtine globul pamant-apa am vopsit ocenele cu vopsea albastra pe baza de apa si am folosit nisip, mai ales ca locuim foarte aproape de plaja. Ideea confectionarii acestor globuri am gasit-o pe multe siteuri si bloguri ale celor care iubesc metoda Montessori. Noi am lipit nisipul cu aracet simplu, fara nicio alta interventie. Am pus doar aracet pe continente, apoi am presarat nisipul.
Pentru a obtine globul cu continentele colorate am folosit vopsea pe baza de apa de la Weiss. Am dat cateva straturi pe continente pentru ca sa nu se mai vada vechiul scris. Am vopsit intai oceanele cu albastru. Pentru continente nu am pastrat culorile propuse de Maria Montessori, ci am luat ca si model atlasul de la National Geographic Kids "Primul meu atlas geografic ilustrat" stiind ca il vom urmari in paralel cu studierea globului geografic. E destul de simplu si atragator, chiar daca nu toate informatiile au fost pe placul meu (nu pomeneste de Oceania si sunt prezentate doar 4 oceane). A fost insa suficient deocamdata.
Dupa cum era de asteptat, cunoscand-o pe Dia, interesul ei pentru geografie s-a risipit si atunci destul de repede, astfel incat au stat globurile la vedere, pe masuta, cateva luni pana sa se indrepte catre ele. Dar a venit si ziua in care mi-a spus ca vrea sa "ne jucam" cu ele. Am inceput prin a vorbi despre pamant si apa, despre forma pamantului si gravitatie.
Pentru a-i explica modul in care pamantul aproape rotund e reprezentat in forma plana, am folosit coaja unei mandarine pe care a desfacut-o si a turtit-o cu mana pe masa.
In plansa de mai sus a pictat apa cu albastru, iar pentru continente a lipit cu aracet sarea colorata .
A retinut numele continentelor din prima zi in care le-am observat, dupa primele 15 minute. In ziua urmatoare le stia pe toate si vorbeam deja despre oceane. Simt in fiecare zi cat de bine este cand interesul de a studia o anumita tema vine din partea ei! Nu e nevoie de niciun fel de efort. Totul e o joaca pentru ea.
Am folosit si harta confectionata in atelierul casei pentru a initia diverse jocuri... uneori schimbam locul steguletelor si trebuia sa aflam ce e diferit, alteori trebuia sa le punem la locul lor doar din x miscari sau inchideam ochii, apoi aflam ce stegulet a disparut.
Diversele desene facute de-a lungul perioadei in care am vorbit despre continente si oceane au fost lipite de ea pe panoul pe care isi pastreaza lucrarile de suflet.
Ne-am jucat si cu o minge gonflabila pentru a ne testa cunostintele despre continente si oceane. Mingea s-a dovedit a fi cam mare pentru manutele ei mici si nici cariocile noastre nu scriau bine pe materialul din care era facuta. Ne-am descurcat noi pana la urma si chiar ne-am distrat incercand sa identificam continentele si oceanele pe care le atingeam cand prindeam mingea.
Dia nu arata un interes constant fata de geografie asa cum manifesta, de exemplu, fata de literatura. De aceea temele legate de aceasta disciplina sunt sacadate, abordate pe perioade lungi de timp iar materialele oferite trebuie sa fie, cu atat mai mult, atragatoare.
4 ani si 8 luni - 5 ani si 5 luni
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu