Cu putin timp inainte sa implineasca 5 ani, Dia a inceput sa-mi puna intrebari despre cum era pe vremuri, intrebari de genul: "Oamenii aveau pomi pe vremuri?", "Oamenii aveau culori pe vremuri?" s.a. Formularea ei, "pe vremuri", mi se parea asa de ambigua, incat nu-i puteam da niciodata un raspuns multumitor. Toate raspunsurile mele erau asa de complicate, incat Dia punea, imediat, exact aceeasi intrebare. Am simtit ca este timpul pentru primele notiuni de istorie, mai exact de...preistorie. Un grup de parinti, avand copii mai mari, m-au ajutat sa hotarasc de ce materiale am nevoie pentru inceput. Pentru ca iubeste mult cartile, am inceput, simplu, prin a-i prezenta cateva atlase de istorie a lumii.
Le rasfoieste de mult timp si inca pare la fel de interesata ca-n prima zi. I-am citit despre primii oameni, despre cum traiau in pesteri, apoi in primele case, despre cum umblau in cautarea hranei si cum au domesticit primele animale... Totul a fost pe intelesul ei iar, acum, toate capata un sens.
In perioada aceasta ne-a sunat si buni si ne-a spus ca are un atlas pentru Dia. Nu ma asteptam ca atlasul sa cuprinda si informatii exact despre tema noastra, dar, de cand l-a deschis pentru prima oara, Dia a descoperit paginile dedicate primilor oameni, perioadei de dinaintea aparitiei scrisului si i-a explicat si lui buni cum traiau ei. Buni sigur ca a aflat abia acum aceste informatii importante, chiar daca specialitatea ei este istoria.
Multumim pentru atlas, buni!
Am fost la muzeu unde a identificat primele unelte obtinute din os, piatra, apoi lut. A fost o zi speciala, dedicata plimbarilor, descoperirilor. Am vizitat ruinele vechii cetati a Tomisului, moment in care fiecare piatra gasita la marginea drumului devenea, desigur, o desoperire arheologica importanta.
M-a intrebat, intr-o zi, cum desenau primii oameni pe peretii pesterilor daca nu aveau culori. I-am explicat ca obtineau culorile din prelucrarea diverselor plante, dar ca scriau si prin zgariere pe bucati de lut. Prin urmare, am gandit o activitate care i-a placut foarte mult. Din argila am facut doua placute pe care le-am lasat la uscat cateva zile, pe balcon. Ca unelte de zgariat si-a gasit doua pietre ascutite din colectia sa de pietre "descoperite" pe marginea drumului, in ziua vizitarii sitului arheologic din peninsula.
Aveam un set minunat de la Safari, continand oameni si animale preistorice, pe care i l-am aratat si am identificat modul de evolutie al fiecarui aniamal. S-a jucat cu acest set, punand in scena o adevarata strategie de vanatoare.
Am gasit un filmulet interesant, sugestiv, educativ, pe youtube: Once upon a time:Prehistory.
Intrebarile ei au continuat: "Pe vremuri exista furculita?". De data aceasta aveam o perioada la care sa ne raportam: "In preistorie, primii oameni inca nu inventasera furculita pentru ca nu aveau nevoie de ea... dar mai stii din ce-si facusera primele unelte?"...si deja discutia noastra capata un sens. Au trecut cateva saptamani de cand citim atlasele istorice si pare la fel de fascinata ca-n prima zi.
Am trecut de perioada preistorica. Am citit si despre antichitate... in rest nimic structurat. Vrea tot mai mult, iar pregatirea materialelor cere timp de care nu dispun in totalitate. Cand nu am timp eu sa-i citesc, isi citeste singura. Se pare ca-i place istoria, papadiei noastre! E ca o poveste frumoasa!
5 ani
Foarte frumos!
RăspundețiȘtergereBravo!
Luci Marasescu
Multumesc mult pentru tot!... si mai ales pentru informatii! Fara ajutorul tau mi-ar fi fost mult mai greu sa gasesc cartile necesare!
Ștergere