duminică, 16 noiembrie 2014

Operatii cu sute, zeci si unitati

Din primavara si pana acum Dia nu a fost catusi de putin interesata de matematica. A avut stari trecatoare... din cand in cand parea interesata de activitatile rapide sau de jocurile simple matematice pe care i le propuneam. Doar ca niciodata nu dura mai mult de una sau doua zile.

Jocul cu betele gradate

Descompunerea numerelor

Adunari cu ajutorul balantei matematice

Descompuneri cu ajutorul tablei adunarii

Aflarea termenului necunoscut

Jocul cu riglete

Asa ca matematica am parcurs-o printre picaturi, privind cum de fiecare data activitatile matematice se transformau in povesti, iar povestile intr-un joc din care era exclusa  in totalitate matematica. 

De data aceasta, interesul ei a fost trezit in momentul in care a stat langa o fetita care isi scria tema la matematica. Atunci a inceput Dia sa imi ceara sa-i spun si ei adunari...dar nu asa, simple, ci cu numere mai mari.

De data aceasta, nenumaratele foi umplute cu numere si operatii matematice scrise la intamplare, in timpului jocului ei liber, intrebarile incuietoare de genul: "Cat fac 100 si cu 100 si cu 20 100?" mi-au aratat clar ca a sosit o alta perioada sensibila pentru matematica. Cum se pare ca matematica nu este una dintre pasiunile ei,  trebuie sa valorific cat mai bine aceste perioade sensibile, astfel incat sa invete lucrurile noi pentru care este pregatita, iubind, in acelasi timp, matematica. Ultima perioada sensibila pentru matematica pe care am identificat-o a fost in luna aprilie la O perioada sensibila pentru numere.   

Asa ca am inceput...                   ...deocamdata doar cu numere formate din zeci si unitati...

 


                                                   ... apoi cu numere formate din sute, zeci si unitati...


 




Pentru adunari am procedat in felul urmator:
- a asezat tablitele pentru a forma numerele scrise pe hartie
- a adaugat rigletele din cutie pentru ambele numere 
- a coborat toate rigletele dedesubt, aranjandu-le pe sute, zeci si unitati
- a numarat rigletele si a scris rezultatul pe foaie

Pentru scaderi modul de lucru a fost putin diferit:
- a asezat tablitele pentru a forma numerele scrise pe hartie
- a adaugat riglete doar pentru primul numar
- pentru a forma al doilea numar, a luat rigletele dintre rigletele primului numar
- cele ramase au fost coborate si asezate pe sute, zeci si unitati
- a numarat rigletele ramase si a scris rezultatul

 


Modul de lucru a fost foarte simplu. Dia a inteles imediat cum trebuie sa procedeze si a lucrat respectand toate etapele. Doar ca nici de data aceasta perioada sensibila pentru matematica n-a durat prea mult: aproximativ 2 saptamani.

Cand am simtit ca-si pierde interesul pentru tablite si riglete am jucat jocuri matematice in familie.




Pentru o saptamana am gandit un joc pentru a amesteca cifrele cu literele pe care le indrageste enorm. Astfel, in fiecare zi a saptamanii trecute, Dia s-a trezit si s-a dus sa rezolve cateva calcule pentru a afla prin intermediul codului secret, mesajul surpriza al zilei. Despre aceste surprize voi scrie mai pe larg intr-o postare viitoare, deoarece in acest moment s-au intrepatruns doua teme diferite: operatiile matematice cu tema pasarilor.

Acest joc pe care l-am gandit contine:
Codul secret: o insiruire de numere si litere, astfel incat fiecarui numar ii corespunde o litera
Fise zilnice: contin o insiruire de adunari si scaderi, gandite astfel incat sumelor sau diferentelor sa le corespunda cate o litera din codul secret, iar din insiruirea lor sa rezulte un mesaj
Mesajul zilei: o fisa liniata special pentru Dia, pentru a scrie cu litere de mana mesajul fiecarei zile

Au trecut doua zile de cand nu mai pare interesata de operatii matematice. In aceste doua saptamani a invatat logic adunari si scaderi cu sute, zeci si unitati, a invatat extrem de rapid si fara nicio interventie suplimentara adunarea cu 9 cu trecere peste ordin. A inteles ca trebuie sa completeze zecea cu 1 si ca restul unitatilor se adauga zecii... a inteles asa de rapid ca n-am apucat sa fac nicio poza acestei etape. I-am aratat o singura data cu rigletele: 9+5. O unitate (cubulet) s-a mutat de la 5 la 9 si in locul celor 10 unitati i-am dat o zece caci erau la fel. Cand am mutat unitatea de la 5, au ramas 4. I s-a parut atat de logic in aceasta perioada! 

5 ani si 1 luna


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu