Materialele Mariei Montessori sunt gandite in asa fel, incat toate activitatile copilului de la varste fragede sunt continuate si completate cu cele ulterioare. La o prima vedere, ele par prea simple si putini sunt cei dispusi sa continue cautarea pentru a gasi raspunsuri. Multe persoane m-au privit cu neincredere cand le-am vorbit pentru prima oara de Turnul Roz. Adica de ce nu ar fi bune si cele confectionate din plastic si colorate in zeci de culori din magazine? Mi-am dat seama ca este destul de greu sa intelegi importanta acestor materiale fara sa le vezi, fara sa cunosti munca si pedagogia acestei mari doamne care, din punctul meu de vedere, este de neegalat!
Despre Turnul Roz am mai scris si aici. Nu voi reveni asupra celor discutate deja. Azi mi-am propus sa arat legatura dintre acest material si materialele folosite ulterior la lectiile de matematica.
De ce cuburile sunt din lemn?
Diferenta de marime si greutate de la cel mai mare si mai greu, cu latura de 10 cm, care nu poate fi luat decat cu doua maini de un copilas de 2 ani, pana la cel mai usor, cu latura de 1 cm, este evidenta! In cazul cuburilor din plastic, diferenta de greutate aproape ca nici nu se simte.
De ce trebuie sa existe aceasta diferenta de greutate?
Creierul copiilor mici este intr-o dezvoltare continua, facandu-se in permanenta conexiuni in timp ce cunosc lumea, in timp ce ating frunzele, scoarta copacilor, in timp ce pipaie materiale de texturi diferite, in timp ce simt greutatea acestor cuburi care, nu-i asa, nu sunt la fel. Ideea nu este sa fie atrasi de culoarea cuburilor ca sa fie "pacaliti" sa le tina in mana, ci sa le simta greutatea si sa le vada marimea si sa fie interesati tocmai de aceste atribute ale lor.
Ce importanta are greutatea lor?
Voi apela acum la cunostintele de geometrie din scoala generala.
Cuburile din plastic sunt goale pe dinauntru si pacalesc copilul de 2 ani care nu stie si nici nu intelege ca ele sunt goale. In schimb, cele din lemn sunt pline. Ridicand fiecare cub in parte, copilul ii simte greutatea. Volumul fiecarui cub este latura la cub, adica de trei ori latura.
Stim ca cel mai mic cub are latura de 1 cm... deci volumul este de 1 cm cub.
Al doilea cub are latura de 2 cm... deci volumul lui este de 2cm x 2cm x 2 cm, adica de 8 cm cubi.
Tot asa aflam si volumul celorlalte cuburi pana la cel mai mare cu latura de 10 cm, al carui volum este de 1000 cm cubi.
De ce conteaza acest lucru la o varsta asa de frageda?
Fiecare experienta pe care o traim la o varsta frageda se intipareste in subconstientul nostru si formeaza legaturi care ne vor ghida pentru intreaga viata. De aceea, oferim experiente pozitive copiilor mici, de aceea le zambim cand ne privesc, de aceea ii lasam sa umble, sa atinga, sa simta lumea inconjuratoare. De ce nu le-am oferi si jucarii care sa-i ajute sa-si construiasca o imagine corecta despre lume?
Turnul Roz ofera o perceptie corecta, o relatie directa dintre marime, volum, greutate.
Daca ar fi avut desene, perceptia volumului ar fi fost ingreunata, pentru ca la varste asa de fragede nu pot intelege ca un desen nu-i schimba greutatea (cel putin nu sesizabil).
La ce ajuta cunoasterea greutatii acestor cuburi?
In afara de buna dezvoltare a copilului, care simte, asimileaza si face legaturi cum niciodata in viata sa nu va mai face, legaturi care-l vor ajuta in toate domeniile de activitate, cuburile sunt doar baza a tot ce va invata mai tarziu la matematica.
Am pregatit aici o comparatie cu setul nostru de cubulete care ne invata numerele pana la 1000. Intra atatea cubulete cate indica volumul cubului:
Cel mai mic cuprinde un cub, al doilea 8, al treilea 27....
Cel mai mare cuprinde 1000 de cuburi.
Al 5-lea cub cu latura de 5 cm, volumul de 125 cm cubi, este format din 125 de cubulete |
1000 de cm cubi (cubul cel mare) = 1 litru
Aceasta inseamna ca in cubul mare ar intra fix un litru de lichid...
Cat de grea sau infricosatoare poate fi matematica daca deja o cunosc si
o iubesc din trecutul lor cand radeau si erau incantati ca au biruit?!
Nu e usor nici la 2 sau 3 ani sa faca Turnul Roz si nici la 4 ani sau 5
ani sa cunoasca numerele pana la 1000, nici mai tarziu cand vor vorbi
despre litru, insa mereu vor fi manati de curiozitate si de propria
vointa. Ce poate fi mai frumos in invatarea matematicii, in invatarea
oricarui lucru?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu