luni, 2 februarie 2015

Limba engleza- scris-cititul la inceput de drum

Despre cum a fost initiata Dia in tainele acestei limbi straine am scris intr-o postare trecuta. Tot atunci am prezentat materialele care pe noi ne-au ajutat foarte mult. Fiecare copil e unic si nu pot fi abordati toti copiii dupa aceeasi reteta, folosind aceleasi resurse. In cazul ei, materialele cele mai potrivite nu sunt figurinele sau cartonasele, ci cartile. A iubit cartile de mica. Prefera librariile in locul plimbarilor in aer liber, prefera cartile in locul jocurilor cu mingea. Astfel a invatat sa citeasca in limba romana destul de devreme. Am scris despre etapele parcurse in invatarea cititului in limba romana intr-o postare mai veche si invatarea scrisului de mana aici.

Azi voi incerca sa surprind etapele pe care le-a parcurs in invatarea scris-cititului in limba engleza. Inainte de a trece catre aceasta etapa am consultat multe materiale, bloguri, filmulete... Nu am vrut sa dau gres, deoarece prioritatea mea e sa-i pastrez viu interesul pentru limbile straine. Era clar ca trebuia sa merg pe acelasi drum ales si pana la 5 ani: cartile, povestile, emotiile. Am considerat gresit, o perioada, ca ar trebui sa o inscriu in vreun centru de limbi straine unde sa invete engleza alaturi de alti copii. Am incercat cateva prin orasul nostru, dar am realizat ca oricat de bune ar fi, nu-i pot oferi fetei ceea ce-i pot oferi eu. Pentru 5 ani am gasit grupe de incepatori iar grupele de avansati unde sa-si exerseze gramatica si accentul foloseau fie materiale potrivite copiilor mai mari, fie cereau copiilor sa stea mult prea mult pe scaunele, chiar si doua ore cu foarte mici intreruperi. Asa ca am renuntat la ideea de a mai cauta ceva in alta parte si m-am concentrat pe procurarea materialelor potrivite ei.

Intamplare sau nu, tocmai aparuse primul numar al colectiei Magic Happy English care initial mi s-a parut destul de greu pentru ea. A fost mai incantata de DVD-urile colectiei decat de revista in sine. Dupa o perioada, a descoperit ca-i face placere sa foloseasca stiloul magic pentru citirea ultimei pagini a revistei. A vrut sa luam si urmatoarele numere tot pentru a pune stiloul magic sa-i citeasca benzile desenate de pe coperti. Apoi a descoperit catecelele din interiorul revistelor... dupa o luna lucram revistele de la prima pagina pana la ultima, folosind stiloul magic, completand spatiile punctate, punand in corespondenta imagini si cuvinte.

 

In luna octombrie ii citeam cerintele exercitiilor eu... in luna decembrie si le citea si rezolva singura.


Cum a reusit sa citeasca texte in limba engleza in doar doua luni?
In primul rand, stiam ca nu functioneaza in cazul ei acea metoda prin care cuvintele sunt introduse progresiv, cu rabdare. Este curioasa si grabita, prefera povestile si nu ar avea rabdare sa invete cuvinte o perioada lunga de timp. Asa ca, atunci cand am aflat prima oara de colectiile editurii Usborne, am stiut ca si le va dori cu siguranta: imagini mari, povestiri frumoase, scris putin pe pagina si usor de intuit, cuvinte continand aceleasi grupuri de litere. M-am bucurat sa aflu ca pot procura cartile editurii Usborne chiar de la cineva din acelasi oras cu mine. Nu stiu cum sunt altii, dar mie imi e tare urat sa astept colete, sa comand lucruri pe care nu le pot atinge inainte, sa stau la cozi la posta... M-am bucurat tare mult cand am intalnit-o pe Adina la care am vazut multe carti interesante de la editura Usborne.



Am inceput prin a-i arata cartile colectiei Phonics Readers care i-au pacut, mai ales ca povestile au legatura unele cu altele. Am lasat-o sa-si aleaga ordinea in care le vom citi. A ales ca prima lectura Goose on the loose, apoi Ted in a red bed. Cand am citit Ted's shed a fost placut surprinsa sa-l reintalneasca pe Ted, iar in Sam sheep can't sleep sa-si regaseasca toti prietenii din vechile carti. Dar ca sa nu-si piarda interesul pentru aceasta colectie, am pus ca regula citirea integrala a cartii alese inaintea selectarii altei carti. Ar fi avut tendinta sa le citeasca pe toate in acelasi timp. Oricum, am fost uimita cat de repede a inceput sa citeasca chiar la prima vedere.


Colectia Magic Happy English era mai atragatoare avand stiloul magic, joculete, cantecele, dar mai greu de citit. Aceste carti Phonics Readers sunt mai usor de citit, continand grupuri de litere care se repeta pe parcursul intregii carti.

Dia ii citeste tatalui ei la culcare



Dia citeste cartea ei preferata din colectie: Ted in a red bed



Credeam ca vom aborda cartile colectiei My first reading library mult mai tarziu dar, intre ele, a gasit-o pe cea care-i amintea de un cantecel invatat mai demult "cand era mica": Old McDonald had a farm. Nu si-a mai amintit cuvintele, dar i-a placut sa le redescopere.

Dia citeste la prima vedere 


Au trecut 4 luni de la primele incercari de citire in limba engleza si ma bucur sa o vad la fel de interesata de limba engleza ca si la inceput.

5 ani si 4 luni

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu