duminică, 1 februarie 2015

Limba engleza de la nastere la 5 ani

Invatarea limbii engleze nu a fost un tel al nostru, la fel cum nu mi-am propus nici s-o invat sa cante la vreun instrument sau sa dea cu piciorul in minge. M-am lasat mult ghidata de ea. De cand o alaptam si se uita fix in ochii mei, primele noastre jocuri au fost cele de denumire a unor  parti ale corpului. Ii atingeam in joaca manuta sau piciorusul si le denumeam, apoi radeam. Cand a mai crescut, am inceput sa le spun si-n engleza si am avut surpriza sa constat ca le stia chiar de a doua zi. A fost totul un joc, nimic gandit, planificat. Pana la 2 ani stia culori, nume de animale, parti ale corpului, intelegea propozitii simple. La inceput, am pus totul in seama perioadei senzitive pentru limbaj descrisa de Maria Montessori ca fiind prezenta de la nastere pana pe la 6 ani. Chiar simteam, vedeam clar acea minte absorbanta a copilului meu si mi-am propus sa ii ofer cat de mult voi putea in aceasta perioada. Am folosit multe figurine si jucarii care-i placeau.


Dar ceea ce credeam ca este doar o perioada senzitiva s-a dovedit a fi ceva mai mult. La 2 ani stia toate literele in limba romana iar la 2 ani si 4 luni a citit, spontan, in timpul mesei, prima ei silaba. Avea o canita noua de la Primii Pasi si citea pe ea..."...imii,,,imii"...nu putea pronunta cele doua consoane legate "pr...". Spunea doar "...imii...mami, imiii" Am realizat atunci ca aceasta este pasiunea ei, ca-i plac literele, sunetele, limbile straine chiar daca, paradoxal, inca nu vorbea. Atunci activitatile noastre au devenit mai elaborate, pregatite din timp cu materiale potrivite ei. Nu a fost prea usor mult timp, mai ales ca ea a inceput sa vorbeasca tarziu si majoritatea activitatilor trebuiau gandite astfel incat ea doar sa arate, sa se miste, sa gesticuleze... mi s-a parut destul de greu sa pot evalua ceea ce stie in conditiile in care nu puteam sa-i spun mereu sa-mi arate sau sa-mi dea... ar fi devenit plictisitor. Dupa 3 ani a spus primele cuvinte pe care le intelegeam doar eu. Cei din jur ma intrebau mereu ce spune. Pe masura ce a inceput sa vorbeasca, m-a uimit in fiecare zi cu ceea ce stia. 

La 3 ani am comandat la recomandarea unei doamne profesoare cartile Pebbles 1 si Pebbles 2 cu CD de Penny Hancock. Le-a iubit din prima clipa! Continand cantece, poezii, povestioare pe care le-a ascultat un an intreg de zeci, daca nu de sute de ori, jocuri diverse, activitati de decupat, de colorat... Imi pare rau ca n-am poze din vremea aceea, eu fiind nevoita sa incep lucrul, dar cartile nu le voi arunca vreodata. Au fost salvarea mea in perioade in care n-am avut timp sa ma mai ocup indeaproape de Dia. 

Dupa 4 ani am cautat alte carti care sa semene cu Pebbles, dar n-am mai gasit nici pana azi. Am continuat cu activitati propuse de colectia Disney English: caietele speciale si cartile mari si mici cu povesti bilingve... total... 10 carti mari, 8 carti mici, 8 caiete speciale in decurs de un an. Nu le-am luat pe toate in aceeasi zi. Ii spuneam sa-si aleaga una si dupa ce o terminam pe aceea ne intorceam la librarie si isi cumpara si numarul urmator. In felul acesta am terminat toata colectia, chiar toata colectia extinsa (intre timp aparuse inca un set de caiete si carti mici). In paralel cu aceasta colectie i-am pus si desenele de la Disney (pentru formarea accentului).

 

Pentru ca eu nu am un accent potrivit si pentru ca este un aspect esential in invatarea oricarei limbi straine, am gasit de un real folos colectia Disney Magic English (care poate fi gasita si pe youtube). Dupa parcurgerea celor 32 de episoade, ea inca nu era pregatita sa parcurgem alt material. Asa de mult ii placeau, mai ales ca accesul la tv ii era permis doar o ora pe zi si doar pentru vizionarea desenelor in limba engleza. Pentru ca deja citea constient in limba romana, i-am afisat o lista pe dulapul ei unde gasea titlurile in engleza ale episoadelor de desene. In fiecare zi citea lista (uneori citea cum se scrie, alteori intuia cuvantul si-l pronunta corect) si isi alegea un episod. 


In jurul varstei de 5 ani am realizat ca intelege absolut toate cuvintele din desenele animate la care se uita . Odata cu descoperirea mai multor modalitati de distractie, desenele animate au ramas un mod de recreere doar la sfarsit de saptamana. A descoperit desenele animate de pe youtube in limba engleza Ben and Holly pe care le-a urmarit iar si iar in fiecare duminica, pana la memorarea lor. Aceste desene au fost inspiratia pentru initierea unor jocuri libere in limba engleza. Zi de zi o auzeam jucandu-se "in limba engleza" folosind un accent potrivit pe care eu nu i l-as fi putut transmite.


Dupa varsta de 5 ani am trecut (si abea acum realizez ca am trecut) intr-o noua etapa, o etapa in care Dia scrie si citeste in limba engleza. Aceasta etapa seamana prea putin cu cele care au fost si pentru faptul ca deja e capabila sa povesteasca, sa vorbeasca liber despre un subiect anume.


Voi reveni cu o alta postare despre cum a invatat sa scrie si sa citeasca in limba engleza.

5 ani


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu